کلمات کلیدی چه هستند و چه اهمیتی دارند

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی (به انگلیسی Keywords) ، عامل جذب کاربر از منابع خارجی مخصوصا موتورهای جستجوگر هستند. در واقع با تعیین و مشخص کردن Keyword استراتژی تولید محتوا نیز تعیین می شود. انتخاب کیوردهای خوب می تواند موجب بهبود رتبه سایت در گوگل شود. منظور از انتخاب مناسب Keyword این است که بهترین نتیجه ممکن با در نظر گرفتن شرایط و رقابت در نتایج جستجو بدست آید.

کلمه یا کلمات کلیدی چیست

کلمات کلیدی

هر محتوایی دارای یک یا چند کلمه کلیدی است. در واقع محوریت محتوا بر اساس کلمات کلیدی تعیین می شود. به این معنی که در ابتدا موضوع مشخص شده و بر اساس آن بهترین کلمات کلیدی برای محتوا انتخاب می شود. در واقع باید توجه داشت که کلید واژه ها برای ما نقش مهمی را به دلیل اینکه موجب افزایش ورودی و بازدید می شوند ایفا می کنند. برای اینکه بتوانیم مفهوم Keywords را بصورت کامل بیان کنیم چند مثال می آوریم:

  • کلمات کلیدی مهم در زمینه هاستینگ : خرید هاست ، هاست ، سرور مجازی و …
  • کلمات کلیدی مهم در زمینه روانشناسی و مشاوره : مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، اعتماد به نفس و …
  • کلمات کلیدی مهم در زمینه فیلم و سریال : دانلود فیلم ، دانلود فیلم جدید ، دانلود سریال و …
  • کلمات کلیدی مهم در زمینه مقالات : دانلود مقاله ، دانلود کتاب ، دانلود رایگان کتاب و …

و چند مثال دیگر برای مقالات و محتوا

  • کلمات کلیدی مقالات در ارتباط با سئو : سئو چیست ، آموزش سئو ، فیلم آموزش سئو و …
  • کلمات کلیدی مقالات در ارتباط با وردپرس : آموزش نصب وردپرس ، تامین امنیت وردپرس ، قالب وردپرس و …
  • کلمات کلیدی مقالات در ارتباط با کسب و کار : چگونه پولدار شویم ، چگونه موفق شویم ، راه اندازی سایت و …

نحوه انتخاب Keywords

ابزارهای بسیاری مانند Keyword Planner , KWFinder , Google Trends , Ahrefs برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارند اما ما هیچکدام از آنها را به شما پیشنهاد نمی کنیم! علت اینکه این ابزارها آنچنان که باید دقیق باشند نیستند و داده ها بصورت حدودی هستند. بخصوص اینکه این ابزارها برای زبان هایی نظیر فارسی مناسب نیستند و استناد کردن به آنها می تواند موجب گمراهی ما شود. بر همین اساس پیشنهاد ما رسیدن به درک صحیح از این موضوع است. در چنین شرایطی بخوبی قادر خواهید بود برای هر موضوعی Keyword های مناسب را انتخاب نمایید. برای اینکار بهتر است به این موضوع فکر کنیم که کاربر در مورد موضوع به دنبال چه عباراتی است؟ برای مثال اگر شخص یا شرکتی به دنبال نرم افزار حسابداری است قاعدتا عبارت نرم افزار یا مشابه آنرا جستجو نمی کند!

روش پیشنهادی سئو گرین برای تحقیق کلمات کلیدی ( Keyword Research )

مورد مهمی که باید در ابتدا به آن اشاره نماییم این است که هیچ ابزاری قادر نیست اعداد و ارقام میزان جستجوی عبارات در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر را بصورت دقیق به ما ارائه دهد بخصوص در زبان فارسی. برای آگاهی از میزان سرچ عبارات در گوگل می بایست از چند طریق اقدام نمایید تا به یک نتیجه نزدیک به حقیقت برسید.

مرحله اول : استفاده از ابزار Google Keyword Planner

تحقیق کلمات کلیدی

برای اینکه بتوانید از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید می بایست اکانت گوگل ادز داشته باشید. توجه داشته باشید که فعال بودن همیشگی آن نیاز نیست و با یک بار فعالسازی کمپین تبلیغات گوگل در اکانت خود می توانید این ابزار را بصورت رایگان برای همیشه در اختیار داشته باشید. اگر هم امکان اینکار وجود ندارد مهم نیست و می توانید از مراحل دیگر استفاده نمایید. نحوه کار Google Keyword Planner به این شکل است که بواسطه آن می توان مقادیر جستجوی کلمات و عبارات در زمینه های مختلف را بدست آورد.

مرحله دوم : استفاده از ابزار Google Trends

ابزار گوگل ترندز این امکان را به ما می دهد که رفتار و روند جستجوی کلمات و عبارات در گوگل را بدانیم. این موضوع به ما کمک می کند بر روی موضوعاتی متمرکز شویم که داغ بوده و فرصت مناسبی را برای رشد ما فراهم می کنند. این ابزار پیشنهاداتی نیز در بخش Related queries به ما می دهد که می توانیم در مواردی از آنها استفاده نماییم. برای کار با Google Trends کافیست بصورت زیر اقدام نمایید:

  1. به آدرس گوگل ترندز بروید: https://trends.google.com
  2. در فیلد جستجو کلمه یا عبارت دلخواهی را وارد نموده و Enter را فشار دهید. برای مثال بیت کوین
  3. صفحه ای نمایش داده می شود که پیشنهاد می کنیم United States را به Worldwide تغییر دهید.
  4. نمودار نمایش داده شده مربوط به روند جستجوهای یکسال اخیر می باشد.
انتخاب کلمات کلیدی با گوگل ترندز

توجه : تصویر فوق نشان می دهد که روند جستجوی “بیت کوین” از ماه جولای رشد بسیار انفجاری داشته است. توجه داشته باشید که نمودار مقدار عددی را مشخص نمی کند بلکه میزان رشد نسبی جستجو را نمایش می دهد. پس حتما دقت داشته باشید که رفتار نمودار شما را در تخمین میزان جستجو گمراه نکند.

شما می توانید تا 5 عبارت را در یک صفحه وارد کرده و آنها را با هم مقایسه نمایید. به تصویر زیر توجه نمایید.

تحقیق کلمات کلیدی

در این نمودار رفتار جستجوی کاربران برای 5 کلمه داغ را مشاهده می کنید.

در تصویر زیر نیز کلمات داغ و پرجستجوی مربوط به کلمه دلار را مشاهده می کنید.

کلمات کلیدی در گوگل ترندز

مرحله سوم : استفاده از قابلیت Google Suggest

اینکار بسیار ساده است! برای انجام اینکار تنها کافیست در جستجوگر گوگل، عباراتی نظیر چگونه، خرید، قیمت و … را وارد کرده و منتظر باشید تا لیستی از پیشنهادات گوگل برای شما نمایش داده شود. این لیست بر اساس میزان جستجوی کاربران به پیشنهاد می شود. البته به این معنی نیست که همه موارد را نمایش دهد.

انتخاب کلمات کلیدی با پیشنهاد گوگل

مرحله چهارم : استفاده از ابزار Ahrefs یا KWfinder

این ابزارها پولی هستند و برای استفاده از آنها می بایست اقدام به خرید اکانت نمایید. اگر این اکانت ها را صرفا برای تحقیق کلمات کلیدی می خواهید بهتر است این هزینه را نکنید چون اطلاعات دقیقی به شما نخواهند داد. علاوه بر اینها سایت moz نیز ابزار Keyword Explorer دارد که نتایج آن به هیچ عنوان بخصوص برای کشور ایران به دلیل عدم وجود در لیست، قابل استناد نیست. در زیر ویدئوی آشنایی با ابزار Ahrefs Keyword Explorer قرار داده شده است.

در زیر نتیجه بررسی عبارت “خرید هاست” را در Ahrefs مشاهده می کنید:

تحقیق کلمات کلیدی

نتیجه این که عبار “خرید هاست” بصورت متوسط روزانه حدود 300 بار جستجو می شود که حدود 30 درصد از آنها جستجو کننده واقعی نیستند. بر همین اساس حدود 150 تا 200 بار جستجوی واقعی انجام می شود. همچنین عدد 64 برای میزان رقابت و سختی این عبارت تعیین شده است که عدد بالایی بوده و نشان از رقابتی بودن آن دارد.

نتیجه گیری و جمع بندی موضوع

در پیدا کردن کلمات کلیدی ( تحقیق کلمات کلیدی ) تجربه و آگاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موثرترین کار در انتخاب و تعیین کلمات کلیدی، تکیه بر تصور ذهنی به کمک این این ابزارها می باشد. در غیر اینصورت نتایج اشتباهی در بررسی هایتان بدست خواهد آورد.

در انتها، لطفا با طرح سوالات و دیدگاه های خود به بالا رفتن کیفیت مطلب کمک کنید.

2 دیدگاه. Leave new

  • هدف نت
    2018-03-17 20:33

    واقعا مطالبتون واسه همه مفید هست . ممنون باز هم

    پاسخ
  • network-s
    2019-11-27 19:24

    سلام
    چند جای دیگه در مورد تحقیق کلمات کلیدی خوندم بیشتر گیج شدم اما شما بهتر و ساده تر توضیح دادید
    ممنون از شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.