سئو چیست و چه اهمیتی دارد

سئو چیست

سئو چیست : به مجموعه اقداماتی که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجوگر صورت می گیرد، سئو گفته می شود. جستجوگر گوگل در کشور ما و اغلب کشورهای دنیا محبوبیت بالایی دارد و ما معمولا مواقعی که نیاز به جستجو در وب داریم به سراغ گوگل می رویم. در هنگام جستجو در گوگل یکسری نتایج ظاهر می شود که از دید گوگل، سایت هایی در نتایج جستجو (بخصوص در کلمات کلیدی پررقابت) در رتبه های بالاتری قرار می گیرند که سئو در آن سایت ها بصورت بهتری انجام شده باشد. این رده بندی به کمک یکسری الگوریتم ها و نتایج حاصل از آنالیز آنها انجام می شود.

سئو چیست بصورت تئوری!

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر می باشد. طبق گفته عوامل گوگل برای رتبه بندی نتایج، بیش از 200 فاکتور نقش دارند که نتیجه نهایی از تحلیل و برآیند همه موارد استخراج می شود. سئو معمولا بصورت On Page (سئوی داخلی) و Off Page (سئوی خارجی) مطرح می شود که به تمامی موارد در ارتباط با سئو بر روی سایت، سئوی داخلی سایت و به تمامی مواردی که در ارتباط با سئو در خارج از سایت انجام می شود سئوی خارجی سایت گفته می شود.

توضیحات تکمیلی در خصوص سئو

لازم است متذکر شویم مفهوم سئو عبارت است از کلیه اقداماتی که برای بالا بردن جایگاه کلمات کلیدی سایت صورت می گیرد. این اقدامات مواردی نظیر بهینه سازی سایت ، تولید محتوا و ده ها مورد دیگر را شامل می شود. روند رقابتی در سئو یک وضعیت کاملا نسبی دارد و یک سایت با رقبای خود سنجیده شده و با در نظر گرفتن این موارد، رتبه و جایگاه آن مشخص می شود. برای درک بیشتر موضوع، توجه شما را به مثال زیر جلب می کنیم:

سئو چیست

نحوه قبولی در کنکور و کلاس درسی را در نظر بگیرید! شما برای قبولی در کلاس درس تنها کافیست نمره ای بالاتر از 10 را کسب نمایید و هیچ ملاک دیگری وجود ندارد. اما برای قبولی در کنکور می بایست وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشید. به این معنی که ملاک پذیرش، سطح کلی داوطلبان است و معیار مشخص دیگری وجود ندارد. ممکن است همه در وضعیت مطلوبی باشند که در این صورت تنها افرادی پذیرش می شوند که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند. در حالت دیگر نیز اگر سطح امتیازات پایین باشد کسی که کمی بهتر از سایرین باشد رتبه اول را خواهد داشت حتی در صورتی که در ظاهر نتوانسته باشد امتیاز بالایی کسب کند. رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل نیز مشابه سبک کنکوری می باشد به این معنی که اگر همه خوب باشند بهترین ها رتبه های بالاتری را خواهند داشت و اگر همه ضعیف باشند سایت هایی که ضعف کمتری دارند رتبه بهتری می گیرند!

انواع روشهای تکنیکی در سئو

به لحاظ تکنیکی سه روش وجود دارد که عبارتند از:

  • سئوی کلاه سفید
  • سئوی کلاه سیاه
  • سئوی کلاه خاکستری

مفهوم سئو کلاه سفید چیست

انواع روشهای سئو چیست

به اقداماتی که بر اساس راهکارهای اصولی و مورد تایید موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل صورت می گیرد سئوی کلاه سفید گفته می شود. در این روش، کار با کمک کاربران آن سایت انجام می شود! به این معنی که سایت با ساختار، برندینگ و محتوای عالی موجب همکاری کاربران در بازنشر محتوای آن سایت می شود. این روش در صورت عملی شدن بسیار مناسب بوده و کمترین ریسک را دارد. لازم به ذکر است مدل کلاه سفید جزو دشوارترین روشها در سئو است.

مفهوم سئو کلاه سیاه چیست

سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه خطرناکترین روش سئو است. گوگل در طی سالهای اخیر بصورت قابل توجهی این روشها را شناسایی و با سایت های متخلف برخورد کرده است. اما متاسفانه همچنان با گسترش سیستم های کنترل ، روشهای دور زدن این سیستم ها و یا روشهای پیچیده که الگوریتم های گوگل هنوز قادر به شناسایی آنها نیستند نیز وجود دارد. پیشنهاد ما این است هرگز سراغ روشهای کلاه سیاه نروید. اگر بصورت صحیحی کار خود را انجام دهید مطمئنا به پیشرفت های قابل توجهی دست خواهید یافت و به روش های پرخطر نیازی نخواهید داشت.

مفهوم سئو کلاه خاکستری چیست

به روش ترکیبی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه ، سئوی کلاه خاکستری گفته می شود. در این روش که ریسک خاص خودش را دارد اقدامات به نحوی انجام می شوند که وضعیتی شبیه به سئوی کلاه سفید به وجود آید.

سئوی داخلی چیست؟

به اقداماتی که در ارتباط با سئو در داخل سایت انجام می شود سئوی داخلی سایت گفته می شود. مانند:

  • تولید محتوا با رعایت مواردی مانند طراوت ، کاربرپسند و منحصربفرد بودن
  • رعایت موارد مربوط به عنوان ، H1 ، H2 ، توضیحات متا و …
  • رفع مشکل محتوای تکراری
  • بالا بردن سرعت لود سایت
  • و ده ها موارد دیگر

سئوی خارجی چیست؟

به اقداماتی که در ارتباط با سئو در خارج سایت انجام می شود سئوی خارجی سایت گفته می شود. مانند:

  • تبلیغات و برندسازی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • لینک بیلدینگ ( لینک سازی )
  • جلوگیری از اثرگذاری لینک های اسپم بر روی سایت
  • و ده ها موارد دیگر

هدف از سئو چیست

هدف از سئو، بهبود رتبه سایت و جذب بازدیدکننده واقعی است. معمولا ورودی های حاصل از موتورهای جستجوگر، بازدیدکننده واقعی بوده و از روشهای اجباری مانند تبلیغات برای هدایت آنها به سایت استفاده نشده است. این موضوع جزو یکی از مهمترین سرفصل های بازاریابی دیجیتال و توسعه کسب و کار آنلاین است.

مبحث سئو از مجموعه دستورالعمل هایی تشکیل شده است که در جهت بهبود رتبه کلمات کلیدی سایت در موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل بکار گرفته می شود. این دستورالعمل ها از بررسی عملکرد الگوریتم ها بدست می آید که با وجود نزدیکی نتیجه بدست آمده از آن به واقعیت، بصورت کامل و قطعی نمی توان روی صحت آن نظر داد. زیرا نحوه عملکرد و جزئیات هسته الگوریتم های موتورهای جستجوگر به اطلاع عموم نمی رسد و به عنوان یک ساختار مخفی برای به حداقل رسیدن سوء استفاده ها بکار گرفته می شود. توجه داشته باشید به دلیل اینکه گوگل به عنوان بهترین، بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجوگر در دنیا مطرح است تمامی مباحث در ارتباط با سئو که در این سایت ذکر می شود بصورت مستقیم به گوگل مربوط می شود مگر اینکه بصورت موردی نامی از بینگ، یاهو و … برده شود.

تاثیر سئو در کسب و کارهای آنلاین

اغلب سایت ها برای فعالیت و کسب درآمد نیاز به بازدیدکننده واقعی دارند. گوگل این امکان را برای افراد مختلف فراهم کرده است تا به کمک جستجو ( Search ) بتوانند سایت و نتیجه مورد نظر و ایده آل خود را پیدا کنند. زمانی که یک سایت رتبه خوبی در نتایج گوگل داشته باشد قادر خواهد بود بازدیدکننده واقعی و مرتبط را به خود جذب کند. این موضوع سبب خواهد شد تا زمینه فعالیت سایت فراهم شود. در واقع صرفنظر از هزینه های انجام شده برای سئو و رسیدن به رتبه ایده آل در نتایج، می توان گفت ورودی و بازدیدهای حاصل از گوگل بصورت رایگان به سایت ما می رسد. در صورتی که سئو و بهینه سازی سایت بصورت اصولی و درست انجام شود معمولا این نتایج پایدار بوده و زمینه توسعه کسب و کار را بواسطه بالا رفتن کاربران و درآمد حاصل از آنها برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم می کند. جالب است بدانید که بیش از 90 درصد جستجوها در بسیاری از کشورها، همچنین کشور ما ایران در گوگل انجام می شود. همچنین لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از فعالیت ها و نیازهای کاربران بواسطه جستجو صورت گرفته و رفع می شوند. پس اگر از سئو غافل شوید در توسعه کسب و کار آنلاین خود موفقیت چندانی بدست نخواهید آورد.

یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟

سئو چیست

یکی از موارد مهم در یادگیری سئو این است که بتوان آنرا به درستی فرا گرفت! همانطور که گفته شد نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل برای عموم مشخص نیست و این موضوع می تواند ایجاد ابهام کند. زمانی هم که اطلاعات شفاف و کاملی وجود نداشته باشد زمینه بروز نظریه های غیرواقعی فراهم می شود. در سئو هیچ موقع نمی توان بصورت قطعی اظهار نظر کرد چون علاوه بر پنهان بودن نحوه عملکرد الگوریتمهای گوگل، موضوع دیگری نیز وجود دارد که آن هم تغییر مداوم فاکتورهای موثر در رتبه بندی است! پیشنهاد ما این است که همه مسائل مقدماتی و پایه را به درستی فرا بگیرید. پس از آن بر حسب تجربه، خودتان صاحب سبک و نظریه خواهید شد. البته ممکن است این نظریه یک تم ذهنی شخصی باشد که اشکالی بر آن وارد نیست! چون اکثر متخصصین سئو در برخی موارد اتفاق نظر ندارند و هر کدام به شیوه خاص خود فعالیت می کنند. اگر با مباحث سئو آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم در ابتدا بصورت کامل با نحوه عملکرد جستجوی گوگل آشنا شوید تا بتوانید علاوه بر تکمیل دانش مقدماتی، مراحل بعدی را به درستی انجام دهید.

تشریح عملکرد سیستم جستجوی گوگل

سئو چیست

محتوای نمایش داده شده در نتایج گوگل از منابع متعددی مانند صفحات وب، اطلاعات و بازخوردهای ارسالی کاربران، اسکن متون، دیتابیس های معتبر دیگر موجود در سطح وب و … گرفته می شود که بحث اصلی ما در این مطلب روی صفحات وب است. جستجوگر گوگل در سه مرحله اقدام به نمایش نتایج می کند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • Crawling به معنی کاوش در میان اطلاعات بخصوص صفحات وب
  • Indexing به معنی ثبت و ذخیره سازی صفحات وب در دیتابیس
  • Serving and ranking به معنی تحلیل و رتبه بندی صفحات وب در نتایج جستجو

تشریح مرحله Crawling

گوگل توسط ربات های خزنده همواره محتویات سطح وب را کاوش می کند. معمولا کاوش ربات های خرنده های گوگل بخصوص برای صفحات وب بر اساس لینک است. به این معنی که وقتی صفحه ای مورد کاوش و بررسی خزنده های گوگل قرار می گیرد لینک های موجود در آن نیز دنبال می شوند. برای اینکه بتوانید صفحات وب سایت خود را به آسانی به خزنده های گوگل معرفی کنید چند راه وجود دارد که عبارتند از:

  • درخواست Crawling برای ثبت صفحه در گوگل بواسطه URL Inspection
  • درج لینک های سایت در نقشه سایت xml
  • لینک سازی داخلی و خارجی

تشریح مرحله Indexing

پس از مرحله Crawling صفحات وب در دیتابیس جستجوی گوگل ثبت می شوند به شرطی که:

  1. در آن صفحات از تگ noindex استفاده نشده باشد.
  2. مرور صفحات وب موردنظر بواسطه robots.txt برای خرنده ها ممنوع نشده باشد.
  3. حداقل استانداردهای موجود (بخصوص وجود محتوا) برای آن صفحه رعایت شده باشد.

تشریح مرحله Serving/Ranking

در این مرحله صفحات ایندکس شده بر اساس معیارهای موجود در الگوریتم های گوگل رتبه بندی می شوند. طبق اطلاعات موجود در سایت گوگل، بیش از 200 فاکتور در این مرحله برای رتبه بندی دخالت دارند.

توصیه های گوگل برای کسب نتیجه بهتر در سئو چیست

  • لود سریع صفحات سایت و سازگاری آنها با دستگاه های موبایل
  • وجود محتوای مفید، اختصاصی و به روز در سایت
  • رعایت دستورالعمل های گوگل به کمک SEO Starter Guide
  • مطالعه و پیگیری اخبار و اطلاعات گوگل

برای یادگیری سئو توصیه می کنیم حتما مجموعه مطالب زیر را مطالعه نمایید:

در انتها اگر سوال یا ابهامی در مورد مقاله سئو چیست دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.

4 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.