تجربه کاربری چیست و چه تاثیری در سئو دارد

تجربه کاربری

تجربه کاربری در سئو یک عبارت نسبتا جدید و مفهومی به شمار می رود که در طی چند سال گذشته مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. همانطور که می دانید گوگل در هسته جستجوگر خود از الگوریتم ها و روشهای بسیار متنوع و پیچیده ای برای رتبه بندی سایت ها بهره می گیرد. طبق اطلاعات درج شده در گوگل، عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی به حدود 200 فاکتور می رسد که تجربه کاربری یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ها می باشد. در این مطلب قرار بر این است که بر روی تجربه کاربری ( User Experience = UX ) صحبت کنیم. تجربه کاربری از سال 2018 توسط گوگل به عنوان یکی از عوامل موثر در رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بررسی ها نشان می دهد که گوگل تاثیرگذاری UX را در رتبه بندی سایت ها بیشتر از قبل کرده و انتظار می رود در آینده، اهمیت و تاثیر UX در سئو فراتر از این باشد!

مفهوم کلی تجربه کاربری

UX در واقع، بازخورد احساس و ادراک هایی است که شخص در هنگام کار با یک سیستم تعاملی تجربه می کند. این سیستم تعاملی می تواند یک سایت، نرم افزار، سیستم عامل و … باشد. برآیند این تجارب و احساس بازخوردی از آنها بصورت مستقیم قابل دریافت بوده و می توان از آنها برای بهبود سیستم تعاملی بهره گرفت. از مجموعه عواملی که گوگل از آنها برای تعیین سطح UX و امتیازدهی به سایت ها استفاده می کند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرخ Bounce Rate که درصد حدودی افرادی که سایت شما را سریعا ترک می کنند نشان می دهد که هر قدر پایین تر باشد بهتر است.
  • نرخ CTR که درصد کلیک به نمایش در نتایج جستجو را نشان می دهد که هر قدر بالاتر باشد بهتر است.
  • مقدار Time on site و Time on page که میزان ماندن بازدیدکنندگان در سایت را نشان می دهد که هر قدر بالاتر باشد بهتر است.

توجه داشته باشید که عوامل فوق از نتیجه چند مورد دیگر بدست می آید. مثلا میزان Bounce Rate ارتباط بسیار مستقیمی با سرعت سایت، رابط کاربری (UI)، محتوای سایت و … دارد. برای نتیجه گیری بهتر می بایست به شکل عمیق تری وارد کار شده و تمامی بخش هایی که به تجربه کاربری مربوط می شوند را بهبود داد.

تجربه کاربری چه تاثیری در سئو دارد؟

بخش مهمی از موضوع تجربه کاربری به میزان رضایت و کاربرپسند بودن یک سایت نزد کاربران مربوط است. زمانی که یک سایت بتواند بر اساس معیارهای منطبق با اصول روانشناسی ، رضایت کاربران را جلب کند عوامل آن توانسته اند User Experience را بخوبی در سایت پیاده کنند. بر اساس بررسی های انجام شده، در حال حاضر UX به عنوان سومین عامل رتبه بندی پس از محتوا و لینک است. با این وضعیت بخوبی می توان به این نتیجه رسید که باید از قواعد تجربه کاربری در سئو استفاده نماییم و این موضوع امری اجتناب ناپذیر است.

رابطه سئو و تجربه کاربری

زمانی که بازدیدکنندگان به یک سایت مراجعه می کنند چنانچه آشنایی قبلی با آن سایت نداشته باشند، بصورت خودجوش آن سایت را قضاوت می کنند. حال این قضاوت سطحی می تواند صحیح یا نادرست باشد. در اینجاست که باید کاری کرد که بازدیدکننده حتی در نگاه اول نیز، قضاوت و نظری مثبت در مورد سایت ما داشته باشد. در این میان مجموعه عواملی نقش دارند که عبارتند از:

  • وضعیت رابط کاربری شامل رنگ، طرح، فونت، دسترسی ها و …
  • سرعت دسترسی به سایت مورد نظر
  • محتوای موجود در صفحه یا سایت مورد نظر
  • نحوه تعامل المان های سایت مانند تصاویر و عناوین با بازدیدکننده
  • نام دامنه، لوگو، اطلاعات تماس، قوانین استفاده و همچنین قوانی حریم خصوصی
  • وضعیت نمایش سایت در دستگاه ها و اندازه های مختلف

کاربرد مفاهیم User Experience در سئو سایت

به کمک اصول و مفاهیم UX می توان مجموعه دستورالعمل های اساسی که در تعامل مستقیم و حتی غیرمستقیم با کاربران است را در سایت پیاده کرد. مجموعه مفاهیم User Experience به شرح زیر است:

  • سایت در چه حالتی، آن چیزی است که کاربران می خواهند؟
  • محتوای موجود در سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
  • آیا از اصول برندینگ برای این سایت استفاده شده است؟
  • رنگ بندی، دسترسی و سرعت نمایش سایت در چه وضعیتی قرار دارد؟
  • آیا استراتژی خاصی بر روی سایت ما پیاده شده است یا خیر؟
  • آیا به انجام دادن آنالیزها و تست هایی مانند A/B نیاز داریم؟
  • آیا رفتار کاربران در سایت را تحلیل می کنیم؟

یک مثال عینی از UX برای ویندوز

تجربه کاربری ویندوز 10

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید حتما با ویندوز Vista و 8 آشنایی دارد. این نسخه از ویندوزها موفق نشدند رضایت بخش قابل توجهی از کاربران را جلب نمایند و به همین دلیل، مایکروسافت سریعا آنها را کنار گذاشت و با در نظر گرفتن خواسته های کاربران توانست قدم های مثبت بزرگی را بردارد. نسخه Vista دوام زیادی نیاورد و شرکت مایکروسافت سریعا شروع به کار کرده و نسخه 7 را منتشر نمود که توانست بازخوردهای بسیار مناسبی را از کاربران بگیرد. در نسخه 8 ویندوز نیز بلافاصله نسخه 8.1 ارائه شد که بهبودهای مربوط به تجربه کاربری را به همراه داشت. یکی از بهترین تصمیماتی که شرکت مایکروسافت در خصوص سیستم عامل ویندوز گرفت این بود که دیگر هر چند سال نسخه جدیدی معرفی نکند و بر روی یک نسخه، تغییرات و بهبودهای لازم را اجام دهد. این تصمیم موجب به میان آمدن ویندوز 10 شد که رضایت بخش قابل توجهی از کاربران را جلب کرده است.

در انتها شما را به مطالعه مطالب مرتبط زیر دعوت می کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست